Varje dag en svensk ser på TV matas han med reklam. Det är tomatsåser, fantastiska köksredskap, och helt oumbärliga träningsredskap mm, mm. De flesta säljs med mer eller mindre stora lögner om hur fantastiska de är.

Jag menar köksredskapen du skär grönsaker med, går med fördel att skära med kniv, och det framgår naturligtvis inte om de är dålig hållbarhet på. Reklamen för träningsredskapen visar upp “perfekta” unga kroppar” i samband med redskapet, men glömmer nog att redovisa att dessa äter hälsosamt och har det som heltidssysselsättning att vårda sin kropp… samt att de då faktiskt är unga.

Personen som tränar framställs i sexiga poser, medan de tränar. Ser bedrövligt olyckliga ut innan de känt detta oumbärliga träningsredskap. Och förvandlas till en smal, vältränad genomlycklig person efter inköpet. Och visst fungerar dessa lögner och sexuella lockelser, annars skulle ingen hålla på med dem.

Fungerar de på mig då som framhäver mig som så klok och allvetande?
Givetvis handlar det om målgrupper. Jag går inte på lögnerna om de produkter jag skriver om här ovan, men jag har nog mina svaga punkter, som typ reklam för saker som retar mitt sockersug. Medan sminkprodukter och blöjor inte direkt är vad jag kan lockas av. Men om jag lever om 30 år drygt, kanske jag är en blöjkund igen förvisso.

Tandblekning var oxå ett populärt reklaminslag ett tag. Jag menar vem vill inte ha vita fina tänder ? Man visade före och efterbilder på tänderna. Men vad man räknade med var väl att folk skulle fokusera blicken på tänderna och missa att antingen har reklammakarna blekt hela bilden. Ty huden på efterbilden, var ljusare än den bilden före. Eller så har de smetat på tandblekningsmedlet i ansiktet oxå.

Men bland de värsta av reklamfilmer är ändå de om de stackars barnen i Afrika och Indien, som lever under bedrövliga förhållanden. Stora mörka bedjande ögon på en smutsig ensam liten flicka. Reklamen vädjar till det mänskliga inom oss. Bilderna griper ju givetvis tag i mig, och jag får för några sekunder lust att bli fadder åt flickan i reklamfilmen. För det första så har den flickan som var väldigt söt förmodligen redan fått hjälp. Men det mest vidrigaste av allt är om jag skänker pengar till detta ändamål, så skänker jag som sjukskriven, pengar till en person som tjänar över miljoner kronor om året. Och de tjänar dessa miljoner på andras elände.

Allt tycks vara tillåtet under kapitalismens vingar.